Są dwa warianty, oba dla nas do przyjęcia:
a) opiekuna-instruktora
b) instruktora
Przy wariancie b) nie trzeba mieć uprawnień wychowawcy, ponieważ poza zajęciami grupa ma własnego opiekuna, a instruktor po zajęciach nie odpowiada za uczestników.
Tak czy inaczej ma NNW i OC.
W wariancie a) potrzebne są albo uprawnienia wychowawcy kolonijnego, albo zaświadczenie od dyrektora szkoły o zatrudnieniu w charakterze nauczyciela (tu już chodzi o zawód wykonywany, a nie o uprawnienia).
W sumie jest 13 osób, w wieku 12-17 lat. Można je podzielić na zajęciach na 2 grupy - młodszą i starszą, co może być korzystne przy grach. Wtedy drugą grupkę przejmuje inna osoba kadry.
Oprócz RPG (tematyka dowolna, zajęcia autorskie, uwzględniające w jakimś stopniu zainteresowania uczestników; przy pogodzie, najlepiej w plenerze, Kazimierz Dolny do tego się nadaje), są w programie jeszcze gry planszowe (dowolne, maksimum 2-3, instruktor ma w tym wolną rękę, byle nie były 2 sztuki gry po 300 zł).
Obóz trwa od 5 do 16 lipca, z tym, że pierwszy i ostatni to dni to przyjazd i wyjazd, więc wychodzi 10 pełnych dni.
Wszyscy powinni mieć co najmniej po 2,5 godz. zajęć kierunkowych (RPG i gry planszowe) średnio dziennie prze 9 dni. Jednego dnia jest wycieczka dłuższa, to wystarczy godzina. Reszta to wycieczki, zajęcia sportowe itp. prowadzone przez wychowawcę i/lub instruktorów. Wycieczki są i tak w większych grupach z kilkoma opiekunami.